Solveig Z

söndag, augusti 13, 2006

kräftfest - med eftertanke

Nu i dessa kräftfesternas tid har vi en 12 årig tradition. Min bästa kompis dotter fyller år den 8/8 och nästmste fredag då smäller det. Födelsedagskalas och kräftor vid sommarhuset 5 meter från Mälarens strand vid Klubbholmen i Enköping.

I år var det inget undantag och allt var jättegott och trevligt. Kompisens båda bröder var där med familjer och en brorson och givetvis min familj. Vad som var så intressant var att alla män var egna företagare!

Ja. det stämmer. Min man jobbar ju med data och har två anställda. Den ena brodern, till kompisen, han jobbar med miljöprövningar och har 3-4 anställda. Frun sköter del av adminstrationen. Den andra brodern har ett byggföretag. När hans jobb, som tjänsteman inom byggbranchen försvann tog han saken i egna händer för några år sedan. Nu har han många anställda och det går bra, väldigt bra i dessa byggtider. Sonen till den brodern har precis startat ett företag med anknytning till databranchen men med lite nya idéer. Under tiden detta företag byggs upp jobbar han som grovis hos pappan. Snacka om att det finns kreativitet och att ta ansvar för sig själv och allt börjar med dig. Måtte vi efter den 17/9 ge dessa bättre förutsättningar så de vågar anställa, 40.000 är arbetslösa idag, och expandera.

Det andra som slog mig var att ingen av oss tjejer var egna företagare. Varför kan inte min kompetenta kompis driva eget, varför kan inte jag och varför kan inte ......? Vågar vi inte? Är vi rädda för att misslyckas? Förmodligen är det med oss som med alla andra kvinnor och därför finns det betydligt färre kvinnliga företagare än manliga. Jag vill att det ska ändras och jag vill att vi på alla sätt ska undelätta det. Kanske kan jag hoppas på nästa genration, ge dom självförtoende och självtillit. För vi behöver fler företagare både manliga och kvinnliga annars kan vi inte ha råd med den välfärd som vi alla behöver när vi är sjuka, gamla, små, handkappade .......

Tack för en jättetrevlig fredagskväll på Klubbholemen med god mat och nyttiga tankar.

Hälsningar
Solveig