Solveig Z

söndag, juli 23, 2006

Krig måste motverkas

Det är för mig obegripligt att det kan startas krig idag, 2006. Naturligtvis tänker jag på kriget i Libanon. Israel och Libanon har varit i konflikt jämt, eller åtminstone väldigt länge. Utan att gå in på varför måste jag kommentera det hela. För det påverkar oss. Inte bara oss i Sverige utan också, och det är det mest fruktansvärt, oskyldiga kvinnor, barn och äldre och civila som inte alls vill kriga. Vem vill förövrigt vara inblandad i krig, väpnat brutalt krig? För mig ter sig svaret enkelt och jag är övertygad om att fanns det fler kvinnor i beslutande församlingar så skulle det inte vara lika många oroshärdar och krig i världen. Vilken kvinna skulle med brott mod släppa bomber, granatarer och skjuta prick på ett litet oskyldigt barn? Mitt svar är att ingen som själv fött ett barn skulle göra det......

Vi, i Sverige, blir inblandade i kriget. Nu ska FN och EU ges möjlighet att få delta i fredsbevarande insatser. Det tycker jag är bra. Fredsbevarande åtgärder ska vi i Sverige delta i vi som har haft förmånen att leva i fred under flera hundra år. Men det innebär att vi utsätter våra oskyldiga -pojkar, män och kvinnor - för livfarliga insatser. Vi vet att där de befinner sig vid någon gräns är det hårfint om de olika sidorna kan hålla sig i chackt. Många av våra fredsbevarande soldater har fått sätta livet till för att andra människor inte kan hålla sams. Alla som deltar i FN:s och EU:s fredsbevarande styrkor gör det frivilligt. Ja, visst. Men utan dessa hjältar, för för mig är de det, fanns ingen som ville motverka kriget.

Med detta vill jag deklarera att vi måste satsa massor av resurser på diplomatiska insater världen över för att motverka att krig uppstår. Se´n uppskattar jag oerhört att vi har personer i vårt land som frivilligt vill delta i fredsbevarande styrkor. Nu önskar jag att vi ska få ett snabbt slut på kriget i Libanon/Israel. Låt oss alla på vårt sätt medverka till att krig inte uppstår. Enkelt sagt gäller som alltid. Det börjar hos dig.

Hälsningar
Solveig