Solveig Z

fredag, juli 21, 2006

Bullbak är skadligt

Ja, nu har det hänt igen. Det finns reger som krånglar till näringsverksamheten. Nu får man inte baka bullar i sitt eget kök och sälja på hembygdsgårdar och fikaställen. Vad tror ni att det beyder? När jag tänker på vilken kulturgärning alla dessa hembygdsgårdar med fikaförsläljning gör för att bära kulturarvet kan jag inte förstå varför man ska sätta käppar i hjulet. Alla vägkyrkor i vårt avlånga land som bjuder på kaffe med dopp, bakat i någon församlingsmedlems kök, fyller funktionen av en mötesplats i nutid och dåtid. Varför ska det försvåras? Alla skolklasser som ska samla pengar till skolresor säljer bröd, bakat hemma, på gator och torg eller i lärarrummet hur ska de få pengar i fortsättningen?

Minst sjuka blir vi av den mat som tillreds i det egna hemmet. Det är i massproduktionen, på stora restauranger som man kan bli sjuk.

Jag har sagt att om jag kommer till riksdagen, eller när jag kommer till riksdagen, då ska jag göra vad jag kan för att minska byråkrati och krångel för att underlätta för människors egen kreativitet och framåtanda. Dessutom ska vi medverka till att den frivilliga ideella sektorn underlättas. För tänk vilken viktig uppgift de har att komplettera där den offentliga och privata verksamheten inte förmår att få bärighet. Ett ypperligt exempel på att motverka att vårt kulturarv förs vidare är att krångla till det med bullbaket. Det är inte skadligt att baka bullar hemma och sälja vid hembygdsgården. Det är tvärt om till nytta både för själen, gommen och turismen.

Hälsningar
Solveig