Solveig Z

tisdag, oktober 30, 2007

Nybyggare

I fredags var jag i Uppsala och deltog i Almis satsning på att möta invandrare som kan tänka sig att starta eget. Himla intressant. Invandrare är en grupp som är vana att ta hand om sig själva och det innebär att jobba åt sig själv. Men vi i vårt samhälle har försökt omvända dom (eller den förra regeringen har) så att de ska bli omhändertagna, av att vara anställda eller leva på bidrag. Sen är det invandrarna som far illa för vi tycker en massa negativt om dom. Varför fattar inte alla sossar och vänsterpartister att det är fel personer som får lida? Phu!

I alla fall träffade jag och Almis företrädare många som blev intresserade och som fick veta vilken hjälp de kunde få från Almi. Stöd, råd och ekonomisk starthjälp till ett eget företag och till en möjlighet att få jobb. Jag visste inte att det var så bra hur skulle då alla invandrare veta det. Nybyggare är dom.

Jag har en kompis som också är nybyggare men av ett helt annat slag. Hon har flyttat till Industristaden i Uppsala. Vilket himla fint område. Måste säga att det är skillnad på att var nybyggare och nybyggare. Det finns mycket att göra för båda "nybbygarna" som jag skrivit om.
Några jag inte skrivit om som skulle vara nybyggare är alla studenter och ungdomar som vill ha egna lägenheter i Uppsala och på andra ställen. Men, det är på G.....................
Solveig