Solveig Z

torsdag, oktober 05, 2006

Riksmötet 2006/07 är öppnat

I tisdags var det väldigt högtidligt med start i Storkyrkan och tal av Kungen i Kammaren och mingel i Sammanbindningssalen. Det är väldigt stort att få vara med och en förmån att få dela detta med min man. Kvällen avslutades med en enormt fin konsert i Konserthuset. Där fanns alla tidigare företräda så som minstrar och andra partiföreträdare.

Om tisdagen var mäktig och blev ganska sen så förstår ni att jag var lite seg under onsdagen. Då fick vi en grundlig genomgång om vad det finns för service i huset, vart man vänder sig med alla frågor både adminstrativa, politiska och personliga. Det gäller verkligen att fylla i alla blanketter om resor, tider, kostnader och så´nt så det blir rätt. Jag vill bli uppmärksammade för politiska bedrifter och inte för att jag gjort fel i någon blankett. Vi fick också en jättebra rundtur i riksdagens alla hus. Tydligt blev vi visade och berättade var det ena och det andra låg och jag lovar det finns många korridorer och kulvertar att gå vilse i. Värre än på Lasarettet i Enköping!

Var hemma i går kväll och var med på centergruppen. Måste ju höra vilka poster centern diskuterar och vilka personer som kan tänkas få ordförandeposter. Spännande!

I dag har vi valt statsminster. Det blev Fredrik Reinfeldt. I morgon får vi veta vilka som blir minstrar. Vågar inte slå vad för spel och dobbel är inte min starka sida. Men nog borde vi få några stycken. Både minstrar och biträdande ska ju tillsättas och alla centerpartister är ju kompetenta och kunniga. Det ska bli intressant, undrar om det blir någon dark horse? I alla fall blir det inte jag för Maud har inte ringt!

Hälsningar
Solveig