Solveig Z

måndag, juni 19, 2006

Politiker ett släkte för sig

Kan det vara sant att politiker är ett släkte för sig? När jag läste UNT i morse blev jag riktigt glad då en insändare försvarade politiker i största allmänhet. Han bemötte en tidigare insändare där någon påstått att politiker tjänar väldigt mycket pengar. Att så inte är fallet kan jag konstatera själv men det behövs att någon annan säger det. För mig har politiken varit ett fritidsintresse och sån´t kostar ju pengar eller vad säger i alla som har barn som tränar hockey, spelar golf eller ska ha nya innebandyklubbor nu och då? Skillnaden på politiker och andra fritidsutövare är att politiker gör nytta för så många fler än bara sig själv. För jag är övertygad om, annars vore jag nog inte politiker, att mitt engagemang och min medverkan i de beslutsfattande organen betyder att besluten blir bättre. Men nog skulle jag önska att fler personer utnyttjade min ställning och hade kontakt med mig. Ett bättre sätt att påverka än att kontakta en politiker och uttrycka sina synpunkter och berätta som sin verklighet finns inte. Jag tycker att folk som "ligger på sofflocket" och bara klagar skulle tänka sig för både en och två gånger. Försöka förändra istället för att bara klaga för det gör ingen skillnad. Demokrati är viktigt och det innebär att jag som politiker alltid går att nå. Jag har inga hemliga telefonnummer eller vistas på okänd adress och har inga telefontider. När jag jobbar i mitt civila jobb det vill säga träffar patienter eller pratar med personalen eller när jag inte kan bli störd då kan jag inte prata politik. Men för övrigt finns jag tillgänglig, utan betalning, och vill bli informerad, kontaktad och upplyst. Utnyttja den möjligheten för framtiden är vår, din och min, det är demokrati. Ska våra drömmar om framtiden förverkligas behöver vi se möjligheterna. En möjlighet är att påverka mig att fatta rätt beslut. Så tänk på att allt börjar med dig.

Hälsningar
Solveig