Solveig Z

tisdag, juni 27, 2006

Kalix

Jag är i Kalix och lär mig att hantera media. Helt klart är att jag inte riktigt vet hur jag klarat det tidigare. Men nu ska det bli ändring. Bra!

Läste i gårdagens DN, dom har sådana tidningar här på Folkhögskolan också. Det var två unga friska sossar som deklarerade att de ansåg att man måste få göra avdrag för hushållsnära tjänster. De argumenterade precis som de vore centerpartister. Vore bra om fler bland betongsossarna kunde inse att vi är i en ny tid nu och att jobb inom hushållssektorn/hemmet är ett jobb vilket som helst. De skrev att det handlar om allt som behöver göras i och omkring ett hem. Bl a så nämnde de gräsklippning. Hur många ungdomar tror ni skulle få sommarjobb tack vare det? Betydligt färre än nu skulle gå arbetslösa under sommarlovet. De känner sig odygliga istället för att känna att de gör nytta och bidrar till att någon blir glad. Dessutom skrev de i DN att istället för att komma hem, trött och grinig, på fredagskvällen och ta i tu med tvätt och städning kunde det glada och pigga ägna sig åt barnen och varandra. Är övertygad om att färre äktenskap skulle gå åt skogen. Ja, det var uppfriskande att inse att även socialdemokrater kan värna om 10.000 ny jobb i Sverige vilket skulle vara resultatet om man fick införa skattereduktion på hushållsnära tjänster.

Som sagt jag är i Kalix och i går morse när vi flög hit upptäckte jag återigen vilket fantastiskt land vi lever i. Vilka vidder, urskogar, och ensliga platser det finns. Varför måste alla tränga ihop sig i och runt Stockholm. Hela Sverige måste sannerligen leva och vi slå vakt om regionalpolitiken. Det har varit tyst om det, allt för tyst. Centern har sannerligen mycket att göra i den nya regering som kommer till i höst. För ingen tvekar om det heller hur!

Ska snart åka iväg och titta på mindnattsolen. Vad jag minns är den inte annorlunda än middagssolen bara lite kallare och omgiven av många miljoner fler myggor. Återkommer om det.
Det finns mycket att göra i vårt avlånga land. Men allt börjar med dig.

Hälsningar
Solveig