Solveig Z

söndag, juni 18, 2006

Energi och mannekänger

Tidigt, börjar mot alla odds tro att jag är morgonpigg konstigt, åkte jag till Morgongåva för att lära mig mer om havreeldning i fjärrvärmeverk. Det var Hebyenergi som bjöd på frukost mellan 8- 9 och berättade om sin nya fjärrvärmeanläggning. Otroligt intressant! Anläggningen värmer upp en stor del av Morgonsgåva, både enfamiljsvillor, företagsparken och kommunala fastigheter. Alla var nöjda. Bönderna som levererade havren tyckte de fick hyfsat betalt. Företagsparkens vd, Sanezana Oskarsson - en tillgång för kommunen - , hade minskat sina energikostnader och en villaägare tyckte det var bekvämt och ekonomiskt jämfört med oljan. Jag är övertygad om att detta är en energiproduktion som hör framtiden till. Givetvis finns mycket att förbättra men man måste ju börja. (Gröten var god!)

Handlade blommor på vägen hem och kan man tänka sig att de hade Westerlundsblommor i växthusen i Morgongåva också.

När jag kom hem en liten stund innan jag skulle åka norrut igen, nämligen till Fjrädhundra, gjorde jag inte så mycket. Jag var ju fixad och klar och utsätta sig för att "sätta på sig ansiktet" igen kunde jag bespara mig. Läste och kollade lite mail. Se´n till det stora uppdraget som konferencier vid mannekänguppvisningen i Fjärdhundra.

Det var butiken Z som Lena Larsson driver som skulle visa sina kläder i Missionskyrkan under Fjärdhundrabygdens dag. De är verkligen duktiga och företagssamma i Fjärdhundra. Orten har sannerligen hamnat på kartan. De är värda att lyckas och deras egen son centerpartisten Jan Fredriksson gör ett bra jobb. Nu har det fixat sig med fler barnomsorgsplatser till föräldrarnas belåtenhet. Dagen i går stärker sammanhållningen i bygden och man visar vad en liten ort kan vara bra till. Dessutom gillar jag att vara med och göra andra saker än prata politik. Att man dessutom får se snygga kläder, som lockar till inköp, är ingen nackdel.

Kvällen avslutades med att jag planterade blommorna jag köpte på förmiddagen i Morgonsgåva. Cirkeln blev sluten man säga. Sammanfattningen av dagen visar att samarbete lönar sig om man bjuder på sig själv. Glöm inte att allt börjar med dig.

Hälsningar
Solveig