Solveig Z

torsdag, september 14, 2006

Idrottshall i Bergvreten

I dag hara det hänt något riktigt roligt. Det första spadtaget har tagits till det som ska bli en fullstor idrottshall med läktare i Bergvreten i Enköping. Det är sannerligen inte många monument man som politiker kan säga att man bidragit till men det kan jag säga om detta. Jag har varit med under säkert 10 år och kämpat för en idrottshall i Bergvreten.

FBK som fotbollsklubben i anslutning till hallen heter har drivit sin IP med klubbhus i drygt 10 år. Som medlem i deras styrelse kom vi överens om att vi ville utvidga antalet planer samt också få till en inomhushall. Men det gick trögt. Föreningen skulle bygga och kommunen lämna bidrag. Men har man gjort en IP och byggt ett klubbhus är det svårt att förmå föräldrar att ställa upp igen. Och hallen skulle användas av skolan och andra idrottsföreningar.

Tillsamans med skolan föräldraråd, skolan ligger brevid, och FBK började vi driva frågan. Jag som kunnig i hur lobbying går till. Hur många möten vi har haft, hur många människor vi har talat med och hur mycket vi funderat på strategier går inte att räkna. Nu finns hallen snart här och jag kan säga att jag uppfyllt mitt vallöfte sedan förra valet "jag vill medverka till att det byggs en idrottshall i Bergvreten". Samarbete ger resultat. Politiskt arbete tar tid. Resultatet är underbart. Detta är den bästa dagen i mittprivata politiska liv. Nästa gång blir på onsdag då jag får veta att jag blir riksdagsledamot...........

Hälsningar
Solveig