Solveig Z

onsdag, juni 14, 2006

Företagsamma kvinnor

I går kväll var jag med "Företagsamma kvinnor i Enköping/Håbo" till en underskön plats, Forsby Kvarn. Platsen var säkert inte huvudmålet utan det var att tillsammans ha trevligt, få lite social gemenskap och knyta kontakter. Kvinnor börjar bli riktigt bra på att skapa nätverk och inse att man har nytta med det. Informella mötesplatser fyller himla viktiga funktioner. Själv fick lära mig om nya företag i Enköping och Håbo. Trodde att jag hade koll på det.

Vidilab, t ex, som varenda hästägare i landet känner till och skickar prover till för testning. Det visste inte jag fanns. Dom gör 1.000 prover per dag för att kolla om hästar har mask. Naturligtvis gör de mer än så. 7 anställda idag. Marina Design som hyr ut och skräddarsyr kläder kände jag sedan tidigare men hon var också där. Muskelhälsan och HälsoZoner, två företag som finns i Rådhuspraktiken, var med. Clownen Emil, en tjej i sina bästa år, utbildad i Paris, berättade att hon hade haft 70 föreställningar i vår. Enmans- (eller enkvinno-) företagaren som är ledande i landet på att ordna bröllopsmässor fick pris som kreativ företagare Ett&Co. Säkert var det ca 50 personer, företagare, där. Kvinnliga företagare som representerade vitt skilda verksamheter och områden. Kreativiteten är det inte fel på.

Den person som gjorde det största intrycket på mig var Lena Mellgren, författare och bokförläggare, Vendenäs Bokförlag. Hon var 50+ och hade bestämt sig för att förverkliga sin dröm som var att skriva om sin barndoms bygd. Tack vare att hennes tidigare jobb lades ner och hon fick ett avgångsvderlag på drygt 2 år vågade hon satsa. Än gav det inga inkomster men efter hennes spännande beskrivningar om innehållet i bäckerna kommer det att gå bra för henne tror jag. Jag är ingen bokrecensent men även av Bokbörsen har hon blivit väl mottagen. Läs böckerna!

Har ni prövat att dansa magdans? Det har jag och alla kvinnor som var med i går kväll. Jenny, experten på området, utan leder i kroppen, visade oss och lät oss pröva. Vi fick oss många goda skratt för alla vi andra hade leder vill jag lova. Men vi prövade trots att vi förstod att morgondagen kommer att innebära träningsverk. Jenny finns i Bålsta och har kurser, i friskvårdande syfte.....

Gårdagskvällen visade på kvinnliga företagare som tagit för sig och som vågat. Får man möjlighet till stöd, råd och rätt coaching finns inga hinder för kvinnor att driva företag. Problemet är bara att det inte är så enkelt. Det visar all statistik som säger att det återigen blir färre kvinnliga företagare. Vi måste göra något åt det, eller hur gubbar. För ni har en del i det. Vi ska inte gå in på det nu, men som ni vet, ska världen förändras så börjar det med Dig.

Hälsn. Solveig Z