Solveig Z

tisdag, juni 13, 2006

Allt börjar hos dig

Tänk att vi människor har så olika behov. Det är något som slår mig när jag i går läste Dagens industri. På första sidan, ja det är en toppad nyhet, står det att Carolas botoxlyft snart är ute. Man menar i artikel att behovet av att se ständigt ung ut, på konstgjord väg, blir mindre och mindre intressant. I USA, där allt börjar, visar det sig att lite rynkor här och där är senaste trenden. Skönt kan jag tycka. Kanske kan man tolka det som att vi börjar acceptera att människor är unika och att man får se ut och vara som man är.

Hur som helst i från detta I-landsproblem hamnade jag snabbt i verkligheten för jag besökte Amnesty i Uppsala i går eftermiddag. Där fick jag en himla fin information om vad de driver för frågor just nu. Bland annat jobbar dom för att kvinnor som utsats för våldtäkter, könsrelaterat våld, ska ges flyktingstatus och få asyl i Sverige. Det låter för mig som en självklarhet när vi idag vet att systematiska våldtäkter är ett allmänt känt "vapen" i dagens krigsföring. Dessa kvinnor, som lever under hot och våld, tänker absolut inte på botox och om de har några rynkor. Vilken orättivs värld vi lever i. Det är verkligen något som jag skulle vilja ändra på.

Så, en sak till, jag hoppas att vi alla upptäcker att det gäller att leva lite sundare. Om vi äter rätt, till exempel svenskproducerad nyttig mat, tar oss ledigt och går ut i gudsfria natur och får frisk luft, ser till att ungarna cyklar eller går till skolan, tänker på miljön och slutar röka mår vi mycket bättre. Låter präktigt eller hur. Ingen är ju som bekant felfri, inte ens dom som använder botox.

Oavsett om vi vill förändra världen som Amnesty eller bli vackra så börjar ju allt hos dig själv. Det är dina tankar och idéer som är början på allt. Vi måste tillåta oss att vara olika för det är det som leder till att världen blir bättre.

Nu har jag börjat, att dela med mig lite om mina ídéer och tankar. Det här är min blogg. Se´n ska jag erkänna att jag var ute och sprang i morse vad gör man inte för figuren, hälsan och välbefinnandet.

Sköt om er vi hörs!
Solveig Z