Solveig Z

söndag, januari 13, 2008

Botten Fredrick och opinionsmätningar

För den som har läst Aftonbladet idag så framgår det vad Fredrick Federley tror att riksdagsledamöter gör på sin fritid. Genom sig själv känner man andra brukar det heta. Beklagar dock att jag inte känner mig träffad. För det första får jag åka hem på onsdagskvällarna. För det andra vill jag inte klämma tjejer på brösten. För det tredje är jag jädrit intresserad av politik, i synnerhet centerns. För det fjärde tycker jag att journalister borde överväga sannorlikheten i sanningshalten i det de skriver, för det ..........Listan till motargument för Fredricks påstådda inlägg kan bli långt. Jag säger som Torbjörn Fälldin om så mycket är osant......."ja då vet jag att det inte stämmer."

Oponopnssiffror i all ära. Men, nu har det gått för långt. Hur kan så många sympatsera med s-blocket? De flesta av dom jag träffar säger att det är bra med nuvarande regering. De tror på ett systemskifte. Uppenbarligen är det fel, fel, fel. Svenska folket vill leva på bidrag utan möjligheter att kunna styra över sina egna liv. De vill betala mer i skatt och ha ännu mindre handlingsutrymme. Det vill ha färre arbetstillfällen och färre företagare.De tror att pengar regnar som manna från himlen. Pensionärerna tycker att de är den viktigaste gruppen i vårt samhälle. Inte de yrkesabetande, som möjliggör att man får pension, de ska inte tjäna på att jobba. Nej istället mer pengar till pensionärerna det som är sveriges framtid. Bättre bidrag till alla som är sjuka så de blir sjuka mycket länge. Jag får spader. Varför kan inte en yrkesarbetande säga att de är glada att de fått mer pengar i plånboken. Varför kan inte företagarna säga att den nuvarande politiken är bra för svenskt näringsliv.

Mycket, mycket återstår att göra men vi har tiden framför oss. Tillsammans kan vi med gemensamma ansträngningar få Sverige på fötter. Fler som jobbar och ger skattepengar till välfärden och pensionärerna.
Solveig

10 Comments:

At 8:16 fm, Blogger Maria said...

Det har aldrig fallit dig in att det är omöjligt att bota folk genom att göra deras situation ekonomiskt ohållbar. Det enda man uppnår på det viset är fler sjuka i arbete. Medmänskligheten är på topp märker jag.

 
At 10:36 fm, Blogger UllaJohanna said...

Nu är det ju så att ingen ber om att få bli sjuk eller handikappad. Och inte sjutton blir man friskare av att inte klara sin ekonomiska situation. Empati är inte så dumt, vet du...

 
At 3:01 fm, Anonymous Anonym said...

" Bättre bidrag till alla som är sjuka så de blir sjuka mycket länge.

Det är inte mycket pengar som avgör hur sjuk man är som person,vad är det för ett barrockt utlåtande? Däremot har jag svårt att förstå hur mindre pengar kan få den sjuke att må bättre. Hur iskall blå människosyn kan man ha?

 
At 10:11 fm, Blogger Carl said...

Vi bor i samma stad men det verkare snarare att du kommer från en annan planet.
Du förstår inte att ni har så låga opinionsiffror. En orsak kan vara att man gynnar de välmånde medborgarna som i Danderyd, Täby m.m. Av de 65 milijarder ni har sänkt skatten med så har en övervägande del hamnat där. Jag hoppas att du även där kallar det bidrag från alliansen. Men samtidigt säger du att a-kassa och sjukersättningar är bidrag. Men bägge är försäkringar. Bland annat är det därför vi har en Försäkringskassa. Att skydda folk som råkar illa ut. Livet handlar inte bara om arbete. Det gäller att se till att man har täckning för allt som kan hända i livet. Man kan bli av med jobbet, högkonjukturen kan svikta. Man kan skada sig på jobbet. Då gäller det att vi har bra försäkringsskydd som täcker upp inkomstbortfallet. Förhoppningsvis kommer vi att kunna bli pensionärer då gäller det att vi har värdiga pensioner osv. Ni i alliansen verkar inte förstå detta. Ni verkar leva ett helt annorlunda liv en den vanliga medborgaren. Dina referenser Solveig är nog helt fel. Sök upp verkligheten det räcker.

 
At 4:21 em, Blogger Bo Widegren said...

Tydligen ser du varken vad som finns omkring dig (den kraftigt vikande opinionen) eller de medmänniskor som drabbas av er hjärtlösa politik (socionom var har du jobbat egentligen?). Man frågar sig om det bara är arrogant struntprat det du säger eller om du är på något sätt känslomässigt handikappad. Ett förslag är att du för ett ögonblick tar dig utanför de egna klickarna som tjänat 1000-tals kronor på högerpolitiken och möter de som fått sin knappa budget ytterligare beskuren av er. Jag skall också tala om för mina vänner att CP inte vill ha några pensionärsröster.
Bo Widegren, pensionär

 
At 11:30 em, Blogger Sestrajcic said...

Många har ju redan lämnat en förklaring till dig. Låt mig spä på det lite:

Läste City i förra veckan. Alla skulle få en tusenlapp mer i månaden med er politk. Resultat i Stockholm - låginkomsttagare någonstans runt 20 kr, höginkomsttagare någonstans runt flera tusen kronor.

 
At 1:23 em, Blogger maxelson said...

Fascinerande hur bitter du är. Men tycker du verkligen att det är konstigt att ni tappar med tanke på er slakt av välfärden?

 
At 2:08 em, Blogger Daniel said...

Det ideala vore alltså att vi vore isolerade öar. Att var och en enbart såg till sig själv och sin plånbok?

Så länge jag får en tusenlapp mer i plånboken ska jag snällt strunta i vad som händer med dem som inte är lika lyckligt lottade? Att de som hade det svårt tidigare nu fått det ännu värre? Att ni puttat fler personer över kanten?

100% egenintresse, 0% solidaritet. Låter som gammal god moderat politik.

 
At 9:40 fm, Blogger Johan said...

Du undrar över det dåliga opinionsläget och besvara frågan i samma inlägg...

 
At 4:57 fm, Blogger Knapsu said...

Skrämmande att en som sitter i riksdagen har en sån syn på folket! Vad är det för empatilösa,enkelspåriga ärthjärnor vi har fått i i riksdagen?

 

Skicka en kommentar

<< Home